Monday 28 March 2011

Alpa nya manusia dek hiburan

Pada zaman Rasullullah saw...isteri baginda bernama Siti Aisyah telah pergi ke Majlis seperi malam berinai laa kalau dalam adat orang melayu kita.. nak di pendekkan cerita setelah puang dari majlis itu Rasullullah bertanya pada isterinya yang tercinta Siti Aisyah.."adakah, terdapat upacara nyanyian atau tari menari ya isteriku disana?" Tanya Rasullullah... Maka Siti Aisyah  hanya gelingkan kepala.. Rasullullah pun menjawab...seharusnya diakan supaya diadakan kerana lebih meriah dan meraihkan sahabatmu yang akan memulakan hidupnya bersama teman baru kelak...

Nah! lihat laaa....Islam bukan la menghalang umat nya untuk berhibur..NAMUN!! ADA BATASNYA!!
Terkenag saya dahulu semasa saya masih dalam keadaan alpa mengejar keseronokan pelbagai drama-drama siri korea, Jepun, dan Taiwan...sekitar tahun 2004 hingga 2008... Begitu fanatik melihat ketampanan dan kecantikan pelakonnya..Sehinggakan saya boleh menghafal semua lagu2 yang xpenah nak tau maknanya asal melodi nya asyik, hero nya kacak...sy sanggup...segala mcm fail dlm laptop saya yang dahulunya penuh dengan zikrullah, ayat2 suci Allah Taala....telah saya gantikan dengan pelbagai cerita korea!!...sampai wat bisnes burn CD lagu korea... Buku entah kemana malah lebih truk Solat 5 waktu..tengelam timbul aja

Mak puas menasihati saya supaya saya belajar...untuk masa depan... Biasa lah, jiwa remaja terbuai dengan hiburan...pada pendapat saya hiburan sebenarnya antara salah satu yang membentuk akidah dan psikologi remaja, Maka tidak hairan lah, jika skrg ada anak remaja malah org tua pun sama mengunakan hiburan untuk meredakan tekanan.yang sedih nya sampai nak tidur pun di dodoikan dengan musik yang entah apa2... TIDAK SALAH UNTUK BERHIBUR TAPI ADA BATASNYA!..

Ibu yang kucintai semakin risau tentang perubahan diriku... Sejurus pulang dari sekolah, senaskah buku berada di atas meja kamarku..."Dosa-dosa yang menutup pintu hati"
Mak kata buku itu mak beli masa pergi pasar tadi...walaupun kulit depan buku tu nmpak mcm oldschool...tp entah kenapa perasaan utk membaca timbul di hatiku...
 Nah! berderau saya membaca
         TERLALU AGUNG-AGUNGKAN HIBURAN DUNIAWI AKAN MENYEBABKAN TERTUTUP NYA PINTU HATI....

dan sabda Rasullullah lagi.."barangsiapa yang mendengar suara wanita menyanyi maka dia kan diseksa dengan didihan tembaga, di Neraka kelak!!"
Cintailah lagu kerana lirik nya
contohnya:
 (Bukanku pinta lahir ke dunia bukan ku pinta cacat begini)
andai diselami lirik nya adakah menimbulkan prasangka kita mengeluh dan tidak bersyukur dengan kejadian Tuhan Yang Maha Esa..
(Cinta Adam dan Hawa....kau yang aku puja, kau yang aku cinta,kasihku di firdausi)
kita hanya perlu memuja Allah SWT)

Lirik yang berkualiti
contohnya
(tiada harta tiada rupa, yang ada cuma budi bahasa........basikal tua)
lihatlah..lirik nya terang lagi tersuluh..tidak perlu berharta yang penting mempunyai budi bahasa




Basahi lidah dengan zikrullah, bismillah dan memuji hanya padaNya dan kekasih Allah...






p/s: kalau nak kupas semua lagu...huuuuuuuuuuuu...berjambol otak kang...pikir2 kan laa..

No comments:

Post a Comment