Monday 21 November 2011

kelihatan Bingung Terserlah Bengong

Situasi Pertama: Berlaku pada bulan pertama aku menjejakkan kaki sebagai mahasiswa. Sedang terpinga-pnga mencari dewan kuliah. Malu bertanya sesat jalan. Seorang jejaka yang kelihatan seperti senior sedang berjalan menuju laluan ke library. Aku memberanikan diri untuk bertanya padanya. Berikut adalah perbualan kami... 
Saya: Assalamualaikum wbt sir.. (saje ckp sir, cm tanda kita respect kat dy)
jejaka: Walaikumsalam cik adik.. I'm not okey, talk-talk in english (sambil mengarukan kepala dan dialek           seperti kecek kelantan in english)
Saya: Who ask u to talk in english? Aku orang  Malaysia laa.. Saya boleh cakap melayu.
Jejaka: Laa, aku ingat muu ni foriegnner..

Situasi kedua: Berlaku pada bulan lepas apabila saya pergi menikmati makanan di cafe berdekatan dengan library. Saya hanya mengambil coslow, pasta, dan ayam goreng. Sesampainya saya dikaunter pembayaran..
Kakak: Drinks misss?
Saya: (Ragu-ragu..kerana banyak pilihan yang menepati citarasa saya)... Hmm, teh.....ooo...ais..... (sambil menelan air liur).. Berapa??
kakak itu menunjukkan lima jari di tangan nya.. Ok, aku faham rm 5..
tetiba dpt baki RM 2..

Saya: laa, RM 3 je ke??
Kakak: Ai, boleh cakap melayu ke??
Saya: Mestilah saya orang malay




No comments:

Post a Comment